Olin helmikuussa kolme yötä Bangkokissa sairaalassa umpilisäkkeen tulehduksen ja leikkauksen takia. Tämän jälkeen olen ravannut samassa sairaalassa muutaman viikon leikkaushaavan jälkihoidossa. Nämä asiat ovat tällä ei-toivotulla matkalla Bangkokin terveydenhuollossa yllättäneet.
Mainittakoon, että menin hoitoon yksityiseen, mutta voittoa tavoittelemattomaan Saint Louis Hospitaliin, joka on meitä lähimpänä oleva sairaala. Se on hyvä sairaala, mutta harvoin mainittu Bangkokin parhaiden joukossa, toisin kuin esimerkiksi Bumrungrad ja Samitivej.
- Pääsin hoitoon todella nopeasti. Siitä, kun astuin vatsakivuissani sairaalaan, meni 10 tuntia siihen, että olin jo leikkauksessa. Ensiavussa pääsin heti sängylle lepäämään, ja lääkäri tuli kartoittamaan oireeni. Sain tosi nopeasti kipulääkkeitä, ja diagnoosiin meni verikokeineen ja CT-kuvineen ehkä kaksi tuntia.
- Minulla oli yksityinen sairaalahuone, joka oli yllättävän mukava. Tiesin, että hienoimmissa Bangkokin sairaaloissa huoneet ovat lähes hotellitasoa, mutta en oikein tiennyt, mitä odottaa tältä sairaalalta. Huone oli varmaan 25 neliötä, ja siellä oli sänkyni lisäksi sohva, jääkaappi, mikroaaltouuni ja oma kylpyhuone.
- Sairaalassaolon aikana en saanut vielä käydä suihkussa. Suihkun sijaan kaksi hoitajaa tuli joka aamu pesemään minut kosteilla pyyhkeillä ja vaihtamaan uuden pyjaman. Kerran hiukseni myös pestiin (tämä palvelu oli saatavilla pyynnöstä).
- Sairaalassa ei ilmeisesti ollut vierailuaikoja. Juhana sai olla huoneessani koko ajan, ja hänelle oli laitettu sohvalle valmiiksi peitto ja tyyny. Yksi ystävämme kävi pari kertaa meitä moikkamassa ja juttelemassa lääkärin kanssa (hän on thai ja halusi varmistaa, ettei mikään jää epäselväksi), ja hän marssi sisään silloin kun huvitti.
- Sairaalassa oli useita ravintoloita ja kiskoja, joista sai hakea ruokaa. Tämä ei ollut meille nyt uusi asia, mutta on yllättänyt ensimmäisillä kerroilla Bangkokissa sairaalassa käydessä. Saint Louisissa on mm. Subway sekä suosittu jugurttismoothiekoju Yoguruto – jälkimmäinen oli aivan pelastus, kun en saanut vielä syödä mitään kiinteää ruokaa, ja sairaalan pöperö alkoi tökkiä.
- Sairaalan loppulasku oli yllättävän kallis: 270 000 THB eli noin 7 300 euroa. Toki leikkaus tehtiin kalliimmalla menetelmällä eli tähystyksellä, olin sairaalassa kolme yötä, ja minulla oli yksityinen huone. Mutta silti, aika kallista – onneksi on vakuutus.
- Pääsin kotiin kolmen sairaalassa vietetyn yön jälkeen. Kirurgi halusi, että käyn seuraavan viikon ajan päivittäin sairaalassa leikkaushaavan puhdistuksessa. Putsaus tapahtui ensiavussa, johon vain kävelin sisään varaamatta aikaa. En kertaakaan joutunut odottamaan vuoroa varttia kauempaa.
- Leikkaushaava ei umpeutunut ihan odotetussa ajassa, ja kävin sen vuoksi vielä uudelleen tapaamassa kirurgia. Hänenkin pakeilleen pääsi arkisin varaamatta aikaa, ja taas kaikki sujui tosi nopeasti: haavan putsaukseen, kirurgin konsultointiin ja lääkkeiden saamiseen meni alle tunti.
Kaiken kaikkiaan kokemus oli sujuva ja siitä jäi ihan hyvä maku. Aion jatkossakin asioida samassa sairaalassa – mukavaa, kun tunnen nyt noin puolet paikan hoitajista. Sovitaanko kuitenkin, että tästä eteenpäin kaikki käynnit ovat vain terveystarkastuksia tai rokotuksia.
2 Kommentit
Toivottavasti olet nyt toipunut täysin. Aikamoinen sairaala kokemus.
Kiitos, toipuminen on jo tosi hyvällä mallilla!